Termin Business English brzmi bardzo profesjonalnie i poważnie, ale czy naprawdę nauczenie się angielskiego biznesowego jest tak dużym wyzwaniem? Język biznesowy to w dużej mierze język ogólny w nieco bardziej formalnej odsłonie, uzupełniony o sformułowania biznesowe, a często także terminologię branżową. Znajomość Business English otwiera drzwi do kariery zawodowej, umożliwiając pracę w międzynarodowym środowisku, a często wiąże się również z wyższymi zarobkami, albowiem płynne posługiwanie się językiem obcym jest kompetencją pożądaną na rynku pracy. W tym artykule podpowiemy jak uczyć się języka biznesowego i w jaki sposób można potwierdzić swoją wiedzę i umiejętności językowe z zakresu Business English.
Czym jest Business English?
Angielski biznesowy nie różni się tak bardzo od języka, w którym komunikujemy się na co dzień. Wymaga po prostu użycia bardziej formalnego rejestru i zwrotów grzecznościowych. Business English to słownictwo i struktury, którymi posługujemy się na niwie zawodowej. Stopień formalności i uprzejmości zależy od kultury naszej organizacji, a także od naszego rozmówcy – inaczej rozmawiamy z kolegą z zespołu, a inaczej z klientem, czy np. audytorem lub urzędnikiem. Elementem języka biznesowego jest m.in. język spotkań, negocjacji, prelekcji i prezentacji, obsługi klienta, a także język komunikacji pisemnej – tzw. korespondencja biznesowa. W związku z tym, że pracujemy w różnych branżach i na różnych stanowiskach, słowa, zwroty i wyrażenia, których będziemy potrzebować do swobodnej i skutecznej komunikacji w kontekście zawodowym, będą się od siebie różnić. Najważniejsze jest, aby rozpoczynając naukę języka biznesowego, precyzyjnie określić w jakich sytuacjach będziemy się po angielsku komunikować. Jeżeli uczęszczamy na kurs językowy, warto ustalić z lektorem zakres tematyczny związany z obszarem naszych zawodowych zainteresowań. Wówczas będziemy mieć pewność, że zajęcia językowe przygotują nas do realnej komunikacji.
Dla kogo język angielski w biznesie?
Jeżeli szukasz pracy w korporacji międzynarodowej lub za granicą, warto poświęcić czas na podniesienie kompetencji językowych z zakresu Business English. Popularne “potrafię się dogadać” nie wystarczy, aby funkcjonować w świecie biznesu w otoczeniu międzynarodowym. W związku z tym, że coraz więcej polskich firm staje się środowiskami wielokulturowymi, język angielski zyskuje miano uniwersalnego narzędzia komunikacji, a od pracowników wymaga się bardzo dobrej znajomości tego języka w mowie oraz piśmie.
Jak nauczyć się Business English?
Najważniejsze to take it easy, czyli podejść do nauki na spokojnie. Jeżeli wyznaczymy sobie zbyt ambitne, a tym samym nierealne cele to bardzo szybko poczujemy się przytłoczeni i zdemotywowani.
Kluczowa jest ekspozycja na język, czyli otaczanie się językiem docelowym. Jeżeli chcemy nauczyć się języka biznesowego, nie powinniśmy stronić od przebywania w przestrzeniach, w których tego języka się używa. Nawet jeżeli nie czujemy się jeszcze na siłach, aby mówić, warto przebywać w otoczeniu osób posługujących się językiem angielskim, aby osłuchiwać się z jego brzmieniem. Warto także szukać okazji do kontaktu z językiem poza pracą np. łącząc przyjemne z pożytecznym. Oglądając filmy lub seriale, wybierajmy te, w których akcja dzieje się w świecie korporacyjnym, a przynajmniej jakaś część dialogów odbywa się w sytuacjach zawodowych. Pomocne jest oglądanie z angielskimi napisami, gdyż wówczas przyswajamy język dwukanałowo, działając na zmysł słuchu i wzroku.
Jeżeli chodzi o formalne aspekty nauki to zdecydowanie warto rozważyć kurs Business English, który uzupełnimy pracą własną. Tak jak kursy z języka ogólnego, również nauka angielskiego biznesowego polega na doskonaleniu umiejętności produktywnych (mówienie i pisanie) oraz receptywnych (rozumienie języka pisanego i mówionego), a także na opanowaniu gramatyki i słownictwa. I to właśnie leksyka będzie się najbardziej różnić od kursu języka ogólnego, gdyż przyjdzie nam opanować słowa i zwroty związane z biznesem oraz terminologię specjalistyczną charakterystyczną dla naszej dziedziny. Część zagadnień tematycznych z zakresu języka biznesowego jest uniwersalnych, gdyż niezależnie od branży uczestniczymy w spotkaniach, przedstawiamy swoje pomysły, opisujemy sytuacje problemowe i sugerujemy rozwiązania, negocjujemy warunki współpracy, czy też piszemy maile. Pamiętajmy jednak, że content naszych maili, prezentacji, notatek ze spotkań będzie zależny od branży i tutaj pomoże wykorzystywanie do nauki materiałów autentycznych (np. artykułów branżowych), które idealnie demonstrują jak poprawnie użyć danego słowa, czy sformułowania w kontekście. Pomocne będą również blogi, vlogi i podcasty o tematyce biznesowej, a także serwisy internetowe z wiadomościami ze świata biznesu.
Jeżeli uczestniczymy w kursie językowym, na zajęciach powinniśmy mieć okazję, aby nie tylko uczyć się słownictwa i gramatyki, ale także put theory into practice, czyli przekuwać teorię w praktykę i ćwiczyć użycie poznanego języka w scenkach sytuacyjnych, dialogach sterowanych i różnego rodzaju symulacjach sytuacji biznesowych. Taka praktyka pod okiem lektora pozwoli nam skorygować błędy zanim zostaną utrwalone, uzupełnić braki gdyż na bieżąco będziemy otrzymywać podpowiedzi i wskazówki, a w konsekwencji nabrać komunikacyjnej pewności siebie.
Jeżeli chodzi o self-study, czyli naukę samodzielną, warto skupić się na rozbudowywaniu bazy leksykalnej, czyli po prostu na nauce i utrwalaniu słownictwa. Wygodnym sposobem jest praca na platformie edukacyjnej, a także nauka z wykorzystaniem aplikacji mobilnych. W przypadku platform językowych, możemy wyznaczyć sobie konkretne cele nauki (np. jedno zagadnienie tematyczne w tygodniu) i zadbać o regularny kontakt z językiem (np. codziennie przez pół godziny). Będzie nam także łatwiej monitorować nasze postępy i podtrzymać motywację do nauki. Dodatkowo, profesjonalnie przygotowany content językowy jest gwarancją, że nauczymy się praktycznego języka i prawidłowego jego zastosowania. Jeżeli chodzi o aplikacje na telefon, ich niewątpliwą zaletą jest dostępność. Możemy powtarzać materiał stojąc w kolejce, czy w korku. Kluczem do edu sukcesu jest regularna praca – nawet kilkuminutowa powtórka słownictwa może przynieść świetne rezultaty, pod warunkiem, że znajdziemy na nią czas przynajmniej 3-4 razy w tygodniu.
Certyfikat – angielski biznesowy
Bardzo możliwe, że w ramach procesu rekrutacyjnego będziemy musieli wykazać się znajomością języka. Jeżeli aplikujemy na stanowisko, które wymaga posługiwania się językiem obcym na co dzień, z pewnością nasza wiedza i umiejętności językowe zostaną przetestowane diagnozą wewnętrzną. Niektóre firmy wymagają umiejętności językowych potwierdzonym certyfikatem lub wskazują w ofercie pracy, że posiadanie certyfikatu językowego będzie dodatkowym atutem, a tym samym może nam pomóc wyróżnić się wśród innych kandydatów.
Jeżeli chcemy przetestować nasze umiejętności językowe w sposób formalny, aby uzyskać rzetelne potwierdzenie biegłości, mamy bogatą ofertę egzaminów do wyboru.
Który egzamin wybrać?
Jednymi z najpopularniejszych są Egzaminy Cambridge. Certyfikaty Cambridge English Qualifications są znane na całym świecie. Honorują je uczelnie wyższe, a także pracodawcy z sektora publicznego i prywatnego. Egzaminy te określają biegłość językową według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (ESOKJ, ang. CEFR – Common European Framework of Reference for Languages). Powszechnie znane są certyfikaty FCE, CAE oraz CPE, ale możemy również skorzystać z testów i egzaminów koncentrujących się na znajomości języka biznesowego.
Poniżej kilka przykładów popularnych egzaminów językowych, a szczegółowe zestawienie znajdziecie w naszym wcześniejszym wpisie Certyfikaty z angielskiego – jakie warto wybrać?
- BEC (Business English Certificate) to certyfikat z języka biznesowego na trzech poziomach zaawansowania (B1 – Business Preliminary; B2 – Business Vantage; C1 – Business Higher), który potwierdza biegłość językową niezbędną do pracy w środowisku międzynarodowym.
- LINGUASKILL jest testem online, który pozwala pracodawcom rzetelnie i szybko przetestować wiedzę i umiejętności językowe kandydatów w ramach procesu rekrutacji.
- IELTS (International English Language Testing System) jest jednym z najpopularniejszych egzaminów językowych, wybieranym przez osoby chcące studiować lub pracować za granicą, a także ubiegające się o legalny pobyt z pozwoleniem o pracę w krajach anglojęzycznych.
Podsumowanie
Komunikatywna znajomość języka angielskiego jest w dzisiejszym świecie standardem. Jednak w kontekście zawodowym, komunikatywny angielski niekiedy może nie wystarczyć. Kontakt z partnerami czy też klientami zagranicznymi staje się elementem zawodowej codzienności w coraz większej liczbie firm. W związku z tym, od pracowników wymaga się zaawansowanych umiejętności językowych z zakresu angielskiego biznesowego, umożliwiających swobodną i skuteczną komunikację oraz budowanie profesjonalnego wizerunku własnego oraz firmy, którą pracownik reprezentuje. Warto zatem zainwestować czas, energię i środki finansowe w doszkolenie językowe, aby brak wystarczająco dobrej znajomości języka nie stał się przeszkodą na ścieżce kariery zawodowej.