„Pomysły są walutą dwudziestego pierwszego wieku”. Tak zaczyna się książka Carmine Gallo zatytułowana Talk Like TED: The 9 Public Speaking Secrets of the World’s Top Mind (Dziewięć sekretów wystąpień publicznych największych umysłów świata). Nancy Duarte rozwija tę koncepcję za pomocą analogii. „Prezentacje to waluta biznesu, ponieważ są najskuteczniejszym narzędziem oddziaływania na publiczność. Mimo tego wiele prezentacji jest nudnych” (Żródło: Duarte Nancy. Resonate: Present Visual Stories that Transform Audiences. Hoboken: John Wiley & Sons, Inc., 2013).
Co więc może wyróżnić prezentację biznesową? Narracja. Dane, informacje, fakty – wszystko to można z łatwością znaleźć w internecie. A to historia, czyli storytelling w biznesie przykuwa uwagę.
Spis treści:
- Emocje jako klucz do udanej prezentacji: czego możemy nauczyć się od Bryana Stevensona?
- Storytelling w biznesie – jak wykorzystać go w prezentacji.
- Przykłady wykorzystania Storytelling’u.
Emocje jako klucz do udanej prezentacji: czego możemy nauczyć się od Bryana Stevensona?
Francuski pisarz Guy de Maupassant napisał kiedyś: „Publiczność składa się z wielu grup, którzy wołają do nas, pisarzy: ‘Comfort me.’ ‘Amuse me.’ ‘Touch my sympathies.’ ‘Make me sad.’ ‘Make me dream.’ ‘Make me laugh.’ ‘Make me shiver.’ ‘Make me weep.’ ‘Make me think [“Pociesz mnie”, „Rozbaw mnie”, „Spraw, bym współczuł”, „Zasmuć mnie”, „Spraw, bym marzył”, „Rozśmiesz mnie”, „Spraw, by przeszły mnie ciarki”, „Spraw, bym płakał”, „Spraw, bym zaczął myśleć”]
Chociaż cytat ten pochodzi z XIX wieku, wydaje się on ponadczasowy — ludzka natura jest taka, że to dzięki emocjom historie tak potężnie oddziałują w prezentacjach. Przykładów nie trzeba szukać daleko. Na przykład wystąpienie na TED, które otrzymało najdłuższą owację na stojąco w historii, to przemówienie niejakiego Bryana Stevensona. Wygłosił on 18-minutowe przemówienie zatytułowane „Musimy porozmawiać o niesprawiedliwości”. 12 z tych 18 minut poświęcił na opowiadanie historii. Nie używał żadnych wizualizacji ani pokazów slajdów— tłum przyciągnęły tylko historia i emocje.
Wszyscy jesteśmy gawędziarzami, a ponieważ historie są prawdopodobnie najpotężniejszą formą sztuki, powinniśmy wykorzystać storytelling biznesowy w prezentacjach. W środowisku zawodowym może to być trudne zadanie, ponieważ nieodłączną częścią tworzenia atrakcyjności emocjonalnej jest również otwarcie się. To z kolei może sprawić, że jako mówcy poczujemy się bezbronni. Z drugiej strony, ludzie lubią storytelling biznesowy o zmianach, sukcesach i wyzwaniach — tym bardziej, gdy są to ich własne zmagania i doświadczenia. Tworzy to poczucie więzi. W końcu każdy stoi w obliczu wielu wyzwań w swoim życiu.
Storytelling w biznesie – jak wykorzystać go w prezentacji
Wszyscy jesteśmy ludźmi, którzy mają historię do opowiedzenia. Jak możemy stworzyć atrakcyjną narrację, czyli storytelling w biznesie w naszej prezentacji po angielsku? Nie istnieje jeden uniwersalny przepis. Oto kilka prostych wskazówek do rozważenia:
1. Używaj czasu teraźniejszego.
Zamiast mówić “I was walking down the street and encountered an odd situation” powiedz „I am walking down the street and I encounter an odd situation.”
Stworzy to poczucie natychmiastowej akcji, a odbiorcy będą wyraźnie bardziej zaangażowani w opowiadaną historię.
2. Podaj imiona bohaterów. Pozwól odbiorcom poczuć się częścią opowiadanej historii.
Jeśli opowiadasz anegdotę o swoim miejscu pracy, nadaj swoim postaciom imiona (prawdziwe lub zmyślone). W umysłach odbiorców postacie bez imienia są tak rozmyte, jak wyjaśnienie fabuły przez mima.
3. Twórz obrazy oddziałujące na zmysły.
Ilekroć któryś z Kursantów pyta nas, jak stworzyć atrakcyjną historię, odpowiadamy mu, aby użył swoich zmysłów. Każdy z naszych zmysłów jest unikalny w sposobie postrzegania uczuć i gromadzenia informacji. Razem tworzą unikalne doświadczenia — dla jednostki i dla grupyi. Używanie przymiotników opisowych w mowie jest wypróbowaną i sprawdzoną metodą stymulowania wyobraźni odbiorców, tak aby słuchanie stało się wielowymiarowym doświadczeniem.
Przykłady wykorzystania Storytelling’u
Przykład 1:
❌ Bez użycia języka opisowego:
Sarah sat by the lake and read a book. [Sarah siedziała nad jeziorem i czytała książkę.]
✅ Z językiem opisowym – storytelling w biznesie:
Sarah settled herself on the soft, grassy bank of the serene lake, its surface shimmering under the warm afternoon sun, as she became engrossed in her novel, the pages rustling gently in the breeze.
[Sarah usiadła na miękkim, trawiastym brzegu spokojnego jeziora, którego powierzchnia mieniła się w ciepłym popołudniowym słońcu, gdy pochłonęła ją powieść, a kartki delikatnie szeleściły na wietrze.]
Przykład 2:
❌ Bez użycia języka opisowego:
The city was busy. [Miasto się zakorkowało.]
✅ Z językiem opisowym – storytelling biznesowy:
The city thrummed with life, bustling streets filled with honking cars, throngs of people hurrying along the sidewalks, and the constant hum of chatter and activity echoing through the air.
[Miasto tętniło życiem, zatłoczone ulice wypełnione trąbiącymi samochodami, tłumy ludzi spieszących się chodnikami i nieustanny szum rozmów i spraw odbijający się echem w powietrzu].
Jak się czujesz czytając te przykłady?
4. Wczuj się w osobę początkującą.
„Skostniały błąd” (ang. fossilized error) to pojęcie występujące w ciągle zmieniającym się świecie nauki języków. W prostych słowach można go zdefiniować jako „błąd, który uczący się języka popełnia często i który stał się nawykiem trudnym do zmiany”. Rolą lektora jest pomóc kursantowi dostrzec i poprawić ten błąd. Nie jest to jednak łatwe. Jeśli ktoś natomiast jest naprawdę początkujący w nauce języka, to ten problem nie występuje.
Potraktuj ten przykład jako analogię do tworzenia prezentacji. Większość ludzi ma jakieś doświadczenia związane z prezentacjami. Reynolds proponuje interesujące podejście do tej kwestii, które nazywa podejściem Zen. „Częścią podejścia Zen do dobrego prezentowania jest rezygnacja z tego, czego nauczyliśmy się o tworzeniu prezentacji w epoce PowerPointa, kiedy królowały szablony i równie szablonowy sposób prezentacji. Nie możemy pozwolić, aby opowiadana historia i uwarunkowania dotyczące tego, co wiemy, powstrzymywały nas przed otwarciem się na inne sposoby prezentacji” (Żródło: Reynolds Garr. Presentation Zen: Simple Ideas on Presentation Design and Delivery, 2nd ed. New Riders: 2011).
Aby dowiedzieć się więcej o krokach, które możesz podjąć, aby ulepszyć swój storytelling, wybierz nasz kurs e-learningowy Prezentacje biznesowe po angielsku – poziom średniozaawansowany lub Prezentacje biznesowe po angielsku – poziom zaawansowany.
Zobacz też nasz wpis na blogu “Jak skutecznie prezentować proces po angielsku”.