Idź do treci
Videokonferencje bez stresu w języku angielskim

Jak przygotować się do videokonferencji w języku angielskim?

Video- i telekonferencje w języku obcym są prawdopodobnie najtrudniejszą formą komunikacji, dla osób które nie są Native Speakerami. Naszym celem jest pomoc w usprawnieniu Twojej komunikacji w biznesie, dlatego opracowaliśmy listę przydatnych słów i zwrotów, których możesz używać podczas połączenia konferencyjnego.

Epidemia koronawirusa wprowadziła nowe reguły w biznesie. Zoom, Skype, Hangouts i wszelkie inne usługi, z których korzystasz Ty lub Twoja firma, to świetne narzędzia do kontaktowania się wewnątrz organizacji oraz z partnerami z zewnątrz. Nie oznacza to jednak, że połączenia konferencyjne w języku obcym są łatwe; nawet mówiąc w języku ojczystym napotykamy na trudności komunikacyjne. W tym wpisie podpowiemy, jak radzić sobie, gdy językiem spotkania jest język angielski.

Niektóre problemy, które możesz napotkać podczas spotkań online:

Niska jakość dźwięku. Słabe połączenie z Internetem. Szum. Zbyt duża liczba uczestników, którzy mówią w tym samym czasie.

Ponadto osobiście możesz przeżywać stres związany z profesjonalnym prezentowaniem się przed kamerą.

Oto, co możesz zrobić od strony językowej, aby to doświadczenie było mniej stresujące dla Ciebie i Twojego zespołu.

Przed rozmową zdalną:

  • Przygotuj się. Upewnij się, że masz absolutną pewność co do tego, o czym będziesz rozmawiać lub czego słuchał. Możesz zapisać listę zwrotów lub zaplanować swoją wypowiedź lub pytania, które chciałbyś zadać w języku obcym.
  • Słowa kluczowe. Zwłaszcza jeśli zostaniesz poproszony o wypowiedź, przygotuj sobie listę najważniejszych słów i wyrażeń z danego tematu. Upewnij się, że Twoja wymowa i intonacja są naprawdę wyraźne, szczególnie w przypadku połączeń konferencyjnych, gdy jakość dźwięku może nie być idealna.
  • Uzyskaj agendę spotkania/ rozmowy. Pomoże Ci to przewidzieć język, którego będziesz słuchać.

W trakcie wideospotkania/ telespotkania:

Wprowadzenie

Każdy uczestnik powinien oznajmić swoje przybycie/ dołączenie do spotkania. Jeśli prowadzisz rozmowę/ spotkanie, upewnij się, że wszyscy zaproszeni są obecni. Nowe osoby powinni zostać przedstawione innym uczestnikom.

  1. Hello, Paweł.
  2. Hello, it’s Paweł.

Wskazówka: ze względu na pewne opóźnienie, które może wystąpić podczas rozmowy online, lepiej najpierw powiedzieć „cześć”, a następnie wypowiedzieć swoje imię, ponieważ pierwsze słowo często „ginie”.

Sprawdzenie, czy uczestnicy są obecni

  1. Is Adam on the line?
  2. Do we have Martha on the call?
  3. Do we have Kasia yet?
  4. Are we waiting for anyone else?
  5. Thank you for joining us today.
  6. I’m afraid Pawel is absent today. We will have to proceed without him.

Wyrażenia otwierające spotkanie/ rozmowę:

  1. Welcome to the conference call./ Welcome to the videocall.
  2. Is everyone ready to start?
  3. Shall we start?
  4. As you know, today we are discussing ……………………………………………
  5. Did everyone receive the agenda? / Has everyone received the agenda?

Komunikowanie problemów z dźwiękiem lub obrazem

Przypomnij uczestnikom, aby mówili wyraźnie od samego początku. Unikaj sytuacji, w której wiele osób mówi jednocześnie.

  1. If you are not speaking, please put yourself on mute.
  2. Paweł, I can hear background noises, please can you put yourself on mute when you are not talking?
  3. The sound (video) quality is not good, can everyone please speak up?
  4. I can’t hear Kasia, can everyone else hear Kasia?
  5. Sorry can you repeat that, the sound quality is poor?
  6. Adam, I can hear background noises, please can you put yourself on mute when you are not talking?

Udostępnianie ekranu

  1. I’m sharing my screen, can everyone see it?
  2. I’m uploading the document now, can you see it?

Końcowe frazy

Pamiętaj o ograniczeniach czasowych i upewnij się, że wszyscy inni też to wiedzą. Podsumuj kluczowe decyzje i plan działania. Upewnij się, że wszyscy znają kolejne kroki, indywidualne zadania = i terminy ich wykonania.

  1. Is there anything else to discuss?
  2. So, to summarise we have decided to focus on …………………………………
  3. Let’s finish / close the call, thank you everyone.
  4. Thank you for your contribution/participation/ideas, let’s speak again next week.
  5. We’ve run out of time so let’s wrap up and close the call.
  6. Shall we schedule a follow-up call in ……… days/ … weeks ?

Po spotkaniu

  1. Przekaż członkowi zespołu informację zwrotną na temat jakości obrazu / dźwięku, podziel się swoimi pomysłami, jak sprawić aby połączenie konferencyjne było bardziej wydajne dla Twojego zespołu.
  2. Jeśli to możliwe, poproś o nagranie połączenia lub zachowaj notatki, abyś mógł sprawdzić, czy wykonałeś wszystko, co zostało powiedziane.

Good luck!

The Eklektika Team

Pobierz materiał w pdf: Wideokonferencje w języku angielskim_słownictwo_Eklektika