Idź do treci
Stawiamy na jakość, skuteczność i edukację rynku

Rozmowa z Joanną Pruszyńską-Witkowską, wiceprezeską i współzałożycielką firmy szkoleniowej Future Collars o tym, czy można zmienić zawód, ucząc się na kursie online i czy każdy może wejść do świata IT.

zdjęcie joanny pruszyńskiej

Joanno, co to jest Future Collars?

Future Collars to szkoła nowoczesnych zawodów i technologii, które są i będą poszukiwane przez pracodawców. Od początku istnienia, czyli od 2016 roku uczymy wyłącznie zdalnie, więc mogę powiedzieć, że nauka online jest dla nas bez tajemnic. Natomiast kursanci nie pozostają sami, cały proces nauki jest realizowany przy wsparciu mentorów praktyków oraz w pracy w grupie. Odzwierciedlamy przyszłą pracę w IT, gdzie zespoły są często rozproszone.

Kursanci spotykają się z Mentorami w czasie lekcji na żywo dwa razy w tygodniu, a poza tym dostępne są konsultacje 1:1 w dogodnym dla obu stron czasie. Poza tym nie przeszliśmy na tryb online rok temu. Naszym zamysłem było uczyć przez Internet od początku, dzięki temu mamy wypracowane metody i know-how. Specjalnie na potrzeby kursów Future Collars została stworzona platforma e-learningowa i dostosowana do potrzeb naszych studentów. 

Kursanci pracują bardzo intensywnie, żeby w krótkim czasie zdobyć nowy zawód, ale to przynosi efekty. Nauka nie jest rozciągnięta na długie miesiące, studenci często muszą przeorganizować swoje życie – przecież pracują, mają rodziny, pasje. 

Jesteśmy szkołą z misją – zależy nam na tym, by każdy miał dostęp do nauki i pracy, niezależnie do miejsca zamieszkania i statusu społecznego. Dzięki technologii mieszkańcy terenów wiejskich, rodzice na urlopach wychowawczych czy osoby nadal pracujące mogą się uczyć, a przyśpieszona digitalizacja pozwala im uczyć się zdalnie.

Future Collars to społeczny biznes, otwarty na edukację przyszłości, która przełamuje bariery i stereotypy.  Chcemy też zwiększać obecność kobiet na rynku, wspierać różnorodność na rynku pracy i obalać mit, że IT to domena mężczyzn. Już dziś 67% naszych kursantów to kobiety.

W 2020 r. Koźminski Business Hub uznał nas za jeden ze Startupów Pozytywnego Wpływu.  Zostaliśmy wybrani przez European Venture Philanthropy jako jeden z najciekawszych społecznych biznesów w regionie CEE.

To bardzo ciekawe! Na czym polega działalność społeczna szkoły programowania?

W Future Collars chcemy przeciwdziałać wykluczeniu cyfrowemu i włączać jak najwięcej osób do cyfrowego społeczeństwa. Działamy komercyjnie, ale działalność społeczna jest dla nas równie ważna. Nasza kampania Woman Update, a w jej ramach Dzień Kariery Kobiety w IT cieszą się powodzeniem wśród pań, które chcą zmienić branżę. Programy  Małe, wielkie zmiany w ramach inkubatora przedsiębiorczości PwC i Uniwersytet Sukcesu wspierają młode osoby, których start w dorosłe, samodzielne życie jest szczególnie trudny. Jesteśmy partnerami Fundacji Mamo Pracuj i programu edukacyjnego “TOP Women w e-biznesie” organizowanego przez Fundację Kobiety e-biznesu. To tylko przykłady, a za nami wiele innych realizacji i wiele nowych inicjatyw nowych w planach.

Czego uczycie?

W ofercie naszej szkoły mamy specjalistyczne kursy przygotowujące do pracy szeroko pojętym IT : Java Developer, Frontend Developer, Python Developer, HTML & CSS, Testera Automatyzującego, Testera oprogramowania, Scrum Mastera, UX Designera Mamy też propozycje stanowisk zajmujących się obróbką i inżynierią danych jak  Data Scientist czy Business Intelligence – nowy kurs, który trwa 5 tygodni i  pozwala znaleźć naprawdę dobrze płatną pracę lub zwiększyć swoją atrakcyjność w oczach aktualnych lub przyszłych pracodawców. 

W naszej ofercie są też kursy dla osób, które planują pracę na własny rachunek, świadcząc usługi dla innych jako Wirtualne Asystentki czy WordPress Developerzy

Czy Polacy chętnie inwestują w specjalistyczne kursy online?

Przede wszystkim chcemy, że Polacy inwestowali w siebie, a specjalistyczny kurs pozwalający na wejście do branży IT to doskonała lokata. Pandemia koronawirusa uwypukliła jednak poważny problem – niski poziom kompetencji cyfrowych wśród Polaków, którzy niechętnie się doszkalają. W Polsce tylko 44% osób ma co najmniej podstawowe kompetencje cyfrowe – podaje raport Komisji Europejskiej DESI za rok 2020. Średnia wartość w Unii Europejskiej to 58%.

Poza tym pracownicy tych sektorów gospodarki, które zagrożone są negatywnym wpływem COVID-19, stoją właśnie przed problemem bezrobocia lub koniecznością zmiany branży – to na przykład handel, turystyka i gastronomia, przetwórstwo. Według  naszego raportu Cyfrowy klucz do przyszłości zawodowej  Katarzyny Śledziewskiej i Renaty Włoch z DELab UW w szczególnej sytuacji znalazły się kobiety, które łącząc pracę zawodową z opieką nad osobami zależnymi, ucierpiały najbardziej. Tym bardziej inwestycja czasu i  pieniędzy na zmianę zawodową i naukę kompetencji cyfrowych są wręcz konieczne. 

W Future Collars umożliwiamy szybkie i skuteczne uczenie się zawodów, które pozwolą się odnaleźć w nowych warunkach naszego rynku. Kompetencje cyfrowe to kompas, który dajemy swoim absolwentom, a oni już potem dobrze wiedzą, jak z niego korzystać. 

Zainteresowanie kursami w Future Collars wskazuje na to, że jednak coraz bardziej docenia się rozwój i naukę nowych kompetencji – świat zmienia się tak szybko, że nie można stać w miejscu. World Economic Forum prognozuje, że już w przyszłym roku bez pracy zostanie 75 milionów księgowych, sekretarek, listonoszy i robotników przemysłowych, z kolei McKinsey Global Institute mówi o tym, że do 2030 roku 800 milionów osób będzie się musiało przebranżowić. Kto się nie dostosuje, wypadnie z rynku.  

Oczywiście bootcamp programistyczny to duży koszt, ale nasi doradcy chętnie pomogą w zakresie dofinansowań lub pożyczek – jest kilka ciekawych opcji, z których skorzystać może niemal każdy. 

Joasiu, kiedy mówisz o tym, że wiele osób będzie musiało się przebranżowić, zastanawiam się, czy każdy może zostać programistą? Czy każdy, niezależnie od wcześniejszego doświadczenia czy kompetencji, może wejść do obszaru nowych technologii? Czy studia kierunkowe nie są konieczne?

Nasze doświadczenie pokazuje, że nie ma znaczenia, z jakiej branży przychodzi kursant – jesteśmy w stanie w kilka miesięcy nauczyć go zupełnie nowego zawodu. Myślę, że tu kluczowa jest świadomość, czego się chce, nastawienie na cel i determinacja. Podział na umysły ścisłe i humanistyczne jest sztuczny i krzywdzący, podobnie jak mit o branżach męskich i kobiecych. Każdy może znaleźć miejsce w IT. 

Wiesz, że około 30% kobiet obecnie zatrudnionych w branży IT przebranżowiło się z innych obszarów? Studia kierunkowe, owszem, przydają się, ale nie są najważniejsze, ponieważ rekruterzy nie zatrudniają na podstawie dyplomów, a na podstawie umiejętności, które są sprawdzane podczas procesu rekrutacyjnego. 

Świat IT to nie tylko twarde programowanie – ten obszar oferuje wiele ról i stanowisk, które nie wymagają stricte technicznej wiedzy. Poza tym coraz głośniej mówi się o kompetencjach przyszłości – w ich zakres wchodzą nie tylko umiejętności techniczne, cyfrowe. Ważne są umiejętności komunikacyjne, przywódcze, zdolność do interpretacji zjawisk, empatia, kreatywność, odporność na zmiany. 

Ważne są też nasze predyspozycje i to, co nam sprawia przyjemność w pracy. Jeżeli lubimy rozwiązywać zagadki, to programowanie nas zainteresuje, jeżeli kochamy dane i pracę z Excelem, to na pewno dobrze odnajdujemy się w BI i Data Science. Osoby skrupulatne i dokładne mogą rozważyć kurs testowania oprogramowania. UX Designer z kolei to propozycja dla tych, którzy chcieliby łączyć psychologię z grafiką. Ktoś, kto świetnie radzi sobie w relacjach międzyludzkich i nie boi się sytuacji konfliktowych, rola Scrum Mastera będzie idealna. 

Skąd jednak ktoś zupełnie spoza branży może dowiedzieć się, który kurs czy jaki kierunek rozwoju wybrać?

Oferujemy komercyjne kursy, ale przede wszystkim stawiamy na jakość, skuteczność i edukację rynku. Zależy nam, by każdy świadomie mógł decydować o swojej ścieżce kariery, dlatego zainicjowaliśmy kampanię edukacyjną Woman Update, a w jej ramach raport Cyfrowy klucz do przyszłości zawodowej, poradnik Przejdź przemianę z Mona Lisą, darmowe lekcje m.in. z programowany czy marketingu cyfrowego. Polecamy też cykl podcastów Zainspiruj się z Women Update – kobiety-specjalistki i ekspertki dzielą się swoim doświadczeniem pracy w IT. Można skorzystać z tej wiedzy bezpłatnie, rozejrzeć się, sprawdzić, który kierunek jest najbardziej interesujący. Ponadto na naszej stronie można zrobić test kompetencji – pozwala na sprawdzenie się pod kątem logicznego myślenia. 

Niezmiennie też polecam kontakt z naszymi świetnymi doradcami – pomogą przeanalizować dotychczasową karierę i na tej podstawie na pewno coś podpowiedzą.

Czy język angielski jest potrzebny w IT? 

Zdecydowanie. Pracować w świecie technologii, to znaczy pracować z językiem angielskim. Nasi absolwenci sami przyznają, że lwia część ich pracy to kontakt z zagranicznymi klientami bądź praca w zespołach międzynarodowych. Nie możemy zapominać, że programy, biblioteki do języków programowania, dokumentacje i podręczniki są w języku angielskim. Społeczność programistyczna skupiona wokół Pythona czy Javy tworzy rozbudowane fora, na których znajomość angielskiego jest niezbędna, by móc skorzystać ze wsparcia innych programistów. 

Future Collars ceni sobie bardzo współpracę z Eklektiką. Mamy podobne podejście do uczenia – dopasowana do potrzeb rynku oferta i wykorzystanie technologii! Nasi kursanci bardzo doceniają możliwość skorzystania z kursu DO IT with English i chętnie się uczą. Dzięki niemu mogą szlifować język w zakresie, który jest niezbędny w IT. Kurs daje poczucie komfortu podczas rozmowy rekrutacyjnej, często odbywającej się po angielsku i na początku pracy, kiedy wszystko jest stresujące.  

Na czym polega współpraca Eklektiki i Future Collars?

Eklektika i Future Collars współpracują od 2018 roku. Kursanci Future Collars korzystają
z kursu DO IT with English podnosząc swoje kompetencje językowe w zakresie branżowego angielskiego w IT.

W 2020 r. ponad 300 naszych Kursantów wzięło udział w kursach języka angielskiego Eklektiki! Eklektika wspiera też prowadzoną przez nas akcję #WomanUpdate, która pomaga kobietom się przebranżowić i uzyskać kwalifikacje w dziedzinie IT!

Przed nami jeszcze kilka innych wspólnych projektów m.in. wsparcie przez Eklektikę projektu stypendialnego, który przygotowujemy oraz webinaria poświęcone edukacji językowej specjalistów w branży IT.

Co wyróżnia Waszą szkołę na rynku?

Ludzie i różnorodność oraz wsparcie w znalezieniu pracy po kursach! Stawiamy na specjalistów, którzy są praktykami w danym zawodzie, ale mają też smykałkę do uczenia i chętnie dzielą się wiedzą. Mówi się o programistach-introwertykach zamkniętych w swoim świecie i skupionych na kodzie, ale my mamy swoje sposoby i szczęście, by rekrutować najlepszych mentorów. Czasem kursanci przyznają, że wybrali naszą szkołę właśnie ze względu na kogoś z Mentorów. 

Druga ważna kwestia to różnorodność kursów- według nas każdy powinien znaleźć swoje miejsce we współczesnym świecie coraz bardziej przesyconym technologiami. W nowej rzeczywistości potrzeba osób z różnymi umiejętnościami i specyficzną wiedzą.

Po kursie nasi absolwenci nie są pozostawieni sami sobie – wspieramy ich w aktywnym poszukiwaniu pracy. Kursanci najpierw wraz ze specjalistką od rekrutacji weryfikują swoje CV, tworzą profil na LinkedIn i dbają o swój personal branding. Potem kontaktujemy ich z naszymi Partnerami, którzy poszukują pracowników. Zdarza się, że pracodawcy zgłaszają się po uczestników naszych kursów jeszcze w czasie ich trwania!

Czy zdalna nauka może być efektywna?

Mamy tak pozytywną informację zwrotną odnośnie do naszych metod, że mogę śmiało powiedzieć: TAK. A potwierdza to ponad 1400 kursantów, firmy rekrutujące naszych absolwentów oraz pracodawcy tacy, jak Amazon, Orange, PKO BP, AXA, AxelSpringer, których pracownicy uczą się na naszych kursach.

Co więcej, jesteśmy jedną z firm (poza ośrodkami akademickimi), która została wybrana przez Microsoft do udostępnienia ich materiałów edukacyjnych. Dzięki tej współpracy nasi kursanci mają bezpośredni dostęp z naszej platformy do wybranych kursów Microsoft. To daje im możliwość pogłębienia danego obszaru.

Przychodzą do nas ludzie, którzy chcą się uczyć, mają cel, jakim jest zmiana zawodu lub podniesienie kompetencji i zdobycie nowych możliwości rozwoju zawodowego. Mają więc silną motywację wewnętrzną, a my tej motywacji nie pozwalamy opaść – nasi Mentorzy dzięki niewielkim grupom monitorują postępy, opiekunowie studentów także nie zostawiają ich samych z problemami w nauce. 

Platforma, na której uczą się nasi kursanci, jest dostosowana do ich potrzeb w 100%. Proponujemy lekcje na żywo, bezpośredni kontakt z Mentorami, aktywny czat i wysokiej jakości materiały edukacyjne oraz stawiamy na pracę własną, bo wiemy, że różne osoby mają różne sposoby uczenia się. Łącząc wiele kanałów przekazywania wiedzy, mamy pewność, że kursanci wybiorą sposób najlepszy dla siebie. 

Potem absolwenci wracają i dzielą się swoimi historiami. Cieszymy się razem z nimi, bo ich sukcesy są naszymi sukcesami.

Dziękujemy za rozmowę.