Żyjemy w globalnej wiosce, w której dominacja języka angielskiego jest faktem. Znajomość języka angielskiego na zaawansowanym poziomie daje nam wiele możliwości działania. Jedną z nich jest umiejętność tworzenia i skutecznego wygłaszania prezentacji w języku angielskim. Bardzo ważne jednak jest jest, aby używać odpowiednich zwrotów w prezentacji po angielsku, które postaramy się Wam tutaj przybliżyć.
Wstęp, rozwinięcie, zakończenie… Ważny jest zatem plan prezentacji w języku angielskim. Podział stosowany w konstrukcji tekstu, znajduje również zastosowanie w przypadku tworzenia slajdów, a następnie prezentowaniu treści przed słuchaczami. Każdy z elementów składowych może być wyzwaniem, szczególnie kiedy odbiorcami prezentacji są słuchacze pochodzący z różnych kultur. Żargon, czy anegdoty tak często wplatane w treść prezentacji mogą spotkać się z różnym odbiorem poszczególnych słuchaczy. Prezentacje po angielsku wymagają więc nie tylko bardzo dobrej znajomości języka, ale także często niuansów kulturowych.
Komputer, sala, projektor to były do tej pory nieodzowne elementy sukcesu w trakcie prezentowania, jednak nasze przygotowanie przesądza o tym czy słuchacze dotrwają do jej końca oraz czy nagrodzą nas gromkimi brawami. Kilka miesięcy temu świat, który znamy, stanął na głowie… Wraz z pandemią zmieniły się też realia biznesowe, w których funkcjonujemy i formy komunikacji. Większość naszych spotkań i prezentacji odbywa się teraz online i prawdopodobnie, przynajmniej w znacznej mierze, tak już pozostanie..
Wyprostuj się (czy to w realu czy przed kamerą) i zaprezentuj w taki sposób, by wywrzeć jak najlepsze pierwsze wrażenie. Nieważne, że od Twoich odbiorców dzieli Cię dystans, a prezentowanie po angielsku to nie Twoja specjalność. Przygotuj wstęp, który zapadnie słuchaczom w pamięć. Jeśli prezentacja trwa dłużej, upewnij się, że miejsce, z którego prezentujesz jest wygodne i pozwoli Ci dotrwać do końca bez konieczności przemieszczania się.
Wyjaśnij co wydarzy się w ciągu kolejnych minut Twojego wystąpienia. Nadaj porządek temu, co za chwilę usłyszą słuchacze, tak by w ich głowach zrodził się pełen obraz zagadnienia, które za chwilę im przedstawisz bez względu na to, czy jest to prezentacja firmy angielski, prezentacja produktu angielski, opis firmy w języku angielskim czy szerzej rozumiana prezentacja biznesowa po angielsku.
Pamiętaj, że odpowiednia gestykulacja jest równie ważna co ton głosu i jego modulacja. Zgrabne gesty uwydatnią przekaz, a nadmierne użycie mowy ciała sprawi, że słuchacze poczują się zdekoncentrowani.
Czujesz się niepewnie wygłaszając prezentację przed szefostwem lub osobami, które widzisz pierwszy raz w życiu? Nie masz pewności, że zdobycze technologii a w tym programy do połączeń on-line podążą za Twoją chęcią podzielenia się wiedzą? Paraliżujący strach może utrudnić przekaz, a najlepszym sposobem by go pokonać będzie wcześniejsze przećwiczenie prezentacji i sprawdzenie sprzętu – tak żebyś miała pewność, że Cię nie zawiedzie.
Aby mieć pewność, że Twoje prezentacje po angielsku będą nie tylko bardzo dobre w odsłuchu, ale również widoczne, sprawdź wcześniej swój komputer oraz ustawienia programu, z którego korzystasz. Zoom, Skype czy Microsoft Teams mają swoje ograniczenia i aby mieć pewność, że problemy techniczne nie opóźnią Twojego wystąpienia lepiej jest sprawdzić połączenie oraz funkcjonalności platformy, na której będziesz się łączył ze swoimi odbiorcami. Na szczęście technologia wspiera trenerów, szkoleniowców i wszystkie osoby prowadzące spotkania on-line, platformy do prezentacji po angielsku są wygodne, intuicyjne i niezawodne… prawie zawsze. Przy prezentacji online po angielsku bardzo ważny jest odpowiedni ton i akcentowanie wyrazów – problemy ze sprzętem mogą zniekształcić Twoją wymowę po angielsku i utrudnić jej odbiór.
Przejrzysta struktura prezentacji w języku angielskim jest niezbędna dla powodzenia Twojego wystąpienia po angielsku. Na wstępie przedstaw się (jeśli słuchacze Cię nie znają – powiedz oczywiście krótko kim jesteś i czym się zajmujesz) oraz określ cel swojego przemówienia. Wstęp do prezentacji to Twój czas na zaciekawienie odbiorców zagadnieniami, o których chcesz im opowiedzieć w części głównej. Na koniec prezentacji podsumuj główne punkty oraz zaproś odbiorców do zadawania pytań.
Spraw by było niezapomniane i od początku spozycjonowało Ciebie w roli eksperta. Zawrzyj w nim wszystkie korzyści jakie uzyskają słuchacze po wysłuchanie Twojego wystąpienia. Warto zaciekawić odbiorców prezentacji po angielsku jakimś ciekawym przykładem ze swojego życia lub anegdotą, pośrednio związaną oczywiście z tematem lub okolicznościami powstania bądź wygłoszenia samej prezentacji. Czy warto sięgać po gotowe prezentacje po angielsku? Raczej nie, jeśli chcesz się wyróźnić i sprawić, aby zapamiętano twoją prezentację na długo.
Let me say a few words about… / Pozwólcie, że powiem parę słów o…
Hello everyone / Witajcie
On behalf of XYZ, I would like to welcome you here today. / W imieniu XYZ, chciałbym Was dzisiaj powitać.
Let me say a few words about our company. / Pozwólcie, że powiem kilka słów o firmie.
Now I’d like to go through our portfolio. / Teraz chciałbym przejść przez nasze portfolio.
Często wydaje nam się, że wszyscy w firmie nas znają i nie ma potrzeby, by przedstawiać się po raz kolejny. W prezentacji biznesowej po angielsku (zwłaszcza jeśli pracujesz w międzynarodowej organizacji) szczególnie ważne jest poprawne wypowiedzenie imienia i nazwiska oraz wskazania swojego miejsca w organizacji.
Co ciekawe, ta istotna część często jest przypadkowo pomijana, zwłaszcza, jeśli jesteśmy zestresowani. Weź głęboki wdech i wyjaśnij odbiorcom kim jesteś, czym się zajmujesz i dlaczego warto cię posłuchać.
Zaciekaw swoich odbiorców przedstawiając temat tak by był on pytaniem lub wyzwaniem, które razem podejmiecie.
Zaplanuj i przećwicz kilkakrotnie długość swojego wystąpienia, abyś mógł precyzyjnie określić i podać swoim odbiorcom przewidywany czas swojej prezentacji po angielsku.
To tutaj pojawiają się szczegóły dotyczące tematu prezentacji. Niezależnie od tego czy są to dane liczbowe, charakterystyka projektu czy opisy nowych funkcjonalności, ta część prezentacji również wymaga logicznych połączeń między kolejno prezentowanymi slajdami.
W tej części prezentacji, podsumujesz najważniejsze punkty, zachęcasz publiczność do zadawania pytań i dziękujesz za poświęcony czas. Poniżej przydatne słownictwo:
Prezentacja biznesowa w języku angielskim to również czas na konfrontacje innych punktów widzenia w trakcie sesji pytań. Ta część ma miejsce najczęściej po zakończeniu prezentacji aczkolwiek pytania z sali mogą również pojawić się w trakcie jej trwania – warto już na początku prezentacji umówić się ze słuchaczami na formę zadawania pytań (w trakcie/ na koniec/ na czacie etc). Sesja pytań może okazać się najbardziej żywą częścią całego spotkania. Bądź gotowy, by zaspokoić potrzebę wiedzy swoich słuchaczy, ale też nie wahaj się by powiedzieć nie wiem, jeśli pytania będą wykraczać poza Twoje kompetencje.
Nie zapomnij podziękować słuchaczom za ich czas i uwagę oraz zachęcić do kontaktu mailowego, jeśli będą potrzebować Twojego wsparcia po zakończeniu spotkania. Jeśli możesz, roześlij materiały ze spotkania oraz zaproś na ponowną prezentację jeśli wiesz, że czeka Cię kolejne wystąpienie.
Oprócz powyższych przykładów, każda prezentacja z angielskiego tematy może generować też sama w odpowiedzi na zapotrzebowanie i pytania słuchaczy.
Nawet najciekawsze prezentacja biznesowa po angielsku nie zaciekawi słuchaczy jeśli będzie obarczona powtarzającymi się podstawowymi błędami, jakie możemy popełnić w trakcie prezentowania produktu czy też firmy w języku angielskim. Poniżej przedstawiamy błędy, których należy unikać i starać się wyeliminować ze swoich prezentacji biznesowych po angielsku.
Mówienie bez wydzielenia poszczególnych jednostek utrudnia odbiór oraz uniemożliwia skupienie się na przesłaniu. Jest to szczególnie istotne w prezentacji biznesowej po angielsku, która może być pełna nowych i nie zawsze zrozumiałych przez wszystkich określeń.
Pamiętaj, aby zachować umiar w dygresjach i tzw. tematach pobocznych. Podawaj przykłady, przywołuj historie z życia firmy lub własnych doświadczeń, ale upewnij się, że odnoszą się one bezpośrednio do głównego tematu prezentacji.
Twoi odbiorcy są ciekawi i zakładają że jesteś ekspertem w swojej dziedzinie. Nie ignoruj pytań, a jeśli nie wiesz jak na nie odpowiedzieć, poinformuj ich o tym. Na pewno spotkasz się z wyrozumiałością, a jeśli zachęcisz do kontaktu po prezentacji, zyskasz czas na znalezienie odpowiedzi na nurtujące słuchaczy pytania.
To zmora wielu nieudanych prezentacji nie tylko w języku angielskim. Pamiętaj, że slajdy powinny zawierać najważniejsze hasła, a Twoje objaśnienia i przykłady stanowią to, co dla odbiorców jest najcenniejsze. Parafrazuj główne wnioski, ale tak by nie tracić kontaktu wzrokowego ze słuchaczami.
Jednostajny ton, brak modulacji głosu to przepis na znudzenie i chęć opuszczenia e-spotkania. Zaakcentuj to, co najważniejsze, spraw by ton Twojego głosu był ożywiony i zachęcał do wysłuchania dalszej części.
Jeśli przygotowujesz prezentację w języku polskim i angielskim, pamiętaj, aby wersja angielska nie była tylko dosłownym tłumaczeniem wersji polskiej. Każdy język ma swoje niuanse, słowa, która lepiej pasują w określonym kontekście, idiomy, etc. Zaadoptuj więc swoją prezentację na angielski adekwatnie do okoliczności i odbiorcy.
Nawet najlepsze przygotowanie nie daje gwarancji, że prezentacja zostanie wygłoszona bez cienia stresu. Jego odrobina działa mobilizująco, ale nadmiar najczęściej negatywnie wpływa na Twój sposób prezentowanych treści, niezależnie od języka w jakim są one wygłaszane. Jest wiele sposobów radzenia sobie ze stresem. Jednym z nich jest chociażby kontrola swojego oddechu. Przećwiczenie prezentacji tak, by móc bezproblemowo odpowiedzieć na pytania zasadniczo wpłynie na Twój komfort przemawiania.
Sztuka prezentowania w języku angielskim nie jest łatwą umiejętnością. Wymagania klienta, brak czasu na przygotowanie czy paraliżujący stres mogą znacząco wpłynąć na efekt końcowy pt. prezentacja po angielsku. Dzięki przynajmniej kilkukrotnemu przećwiczeniu swojej prezentacji oraz korygowaniu błędów, a także odpowiedniemu przygotowaniu językowemu, masz szansę stać się mistrzem prezentowania w języku angielskim. Good luck!
Oglądanie filmów i seriali w języku docelowym [target language] to świetny sposób na rozwijanie swoich umiejętności językowych. To z pewnością dobra wiadomość dla wszystkich [...] Czytaj więcej
Termin Business English brzmi bardzo profesjonalnie i poważnie, ale czy naprawdę nauczenie się angielskiego biznesowego jest tak dużym wyzwaniem? Język biznesowy to w dużej [...] Czytaj więcej