Termin Business English brzmi bardzo profesjonalnie i poważnie, ale czy naprawdę nauczenie się angielskiego biznesowego jest tak dużym wyzwaniem? Język biznesowy to w dużej mierze język ogólny w nieco bardziej formalnej odsłonie, uzupełniony o sformułowania biznesowe, a często także terminologię branżową. Znajomość Business English otwiera drzwi do kariery zawodowej, umożliwiając pracę w międzynarodowym środowisku, a często wiąże się również z wyższymi zarobkami, albowiem płynne posługiwanie się językiem obcym jest kompetencją pożądaną na rynku pracy. W tym artykule podpowiemy jak uczyć się języka biznesowego i w jaki sposób można potwierdzić swoją wiedzę i umiejętności językowe z zakresu Business English.
Angielski biznesowy nie różni się tak bardzo od języka, w którym komunikujemy się na co dzień. Wymaga po prostu użycia bardziej formalnego rejestru i zwrotów grzecznościowych. Business English to słownictwo i struktury, którymi posługujemy się na niwie zawodowej. Stopień formalności i uprzejmości zależy od kultury naszej organizacji, a także od naszego rozmówcy – inaczej rozmawiamy z kolegą z zespołu, a inaczej z klientem, czy np. audytorem lub urzędnikiem. Elementem języka biznesowego jest m.in. język spotkań, negocjacji, prelekcji i prezentacji, obsługi klienta, a także język komunikacji pisemnej – tzw. korespondencja biznesowa. W związku z tym, że pracujemy w różnych branżach i na różnych stanowiskach, słowa, zwroty i wyrażenia, których będziemy potrzebować do swobodnej i skutecznej komunikacji w kontekście zawodowym, będą się od siebie różnić. Najważniejsze jest, aby rozpoczynając naukę języka biznesowego, precyzyjnie określić w jakich sytuacjach będziemy się po angielsku komunikować. Jeżeli uczęszczamy na kurs językowy, warto ustalić z lektorem zakres tematyczny związany z obszarem naszych zawodowych zainteresowań. Wówczas będziemy mieć pewność, że zajęcia językowe przygotują nas do realnej komunikacji.
Jeżeli szukasz pracy w korporacji międzynarodowej lub za granicą, warto poświęcić czas na podniesienie kompetencji językowych z zakresu Business English. Popularne “potrafię się dogadać” nie wystarczy, aby funkcjonować w świecie biznesu w otoczeniu międzynarodowym. W związku z tym, że coraz więcej polskich firm staje się środowiskami wielokulturowymi, język angielski zyskuje miano uniwersalnego narzędzia komunikacji, a od pracowników wymaga się bardzo dobrej znajomości tego języka w mowie oraz piśmie.
Najważniejsze to take it easy, czyli podejść do nauki na spokojnie. Jeżeli wyznaczymy sobie zbyt ambitne, a tym samym nierealne cele to bardzo szybko poczujemy się przytłoczeni i zdemotywowani.
Kluczowa jest ekspozycja na język, czyli otaczanie się językiem docelowym. Jeżeli chcemy nauczyć się języka biznesowego, nie powinniśmy stronić od przebywania w przestrzeniach, w których tego języka się używa. Nawet jeżeli nie czujemy się jeszcze na siłach, aby mówić, warto przebywać w otoczeniu osób posługujących się językiem angielskim, aby osłuchiwać się z jego brzmieniem. Warto także szukać okazji do kontaktu z językiem poza pracą np. łącząc przyjemne z pożytecznym. Oglądając filmy lub seriale, wybierajmy te, w których akcja dzieje się w świecie korporacyjnym, a przynajmniej jakaś część dialogów odbywa się w sytuacjach zawodowych. Pomocne jest oglądanie z angielskimi napisami, gdyż wówczas przyswajamy język dwukanałowo, działając na zmysł słuchu i wzroku.
Jeżeli chodzi o formalne aspekty nauki to zdecydowanie warto rozważyć kurs Business English, który uzupełnimy pracą własną. Tak jak kursy z języka ogólnego, również nauka angielskiego biznesowego polega na doskonaleniu umiejętności produktywnych (mówienie i pisanie) oraz receptywnych (rozumienie języka pisanego i mówionego), a także na opanowaniu gramatyki i słownictwa. I to właśnie leksyka będzie się najbardziej różnić od kursu języka ogólnego, gdyż przyjdzie nam opanować słowa i zwroty związane z biznesem oraz terminologię specjalistyczną charakterystyczną dla naszej dziedziny. Część zagadnień tematycznych z zakresu języka biznesowego jest uniwersalnych, gdyż niezależnie od branży uczestniczymy w spotkaniach, przedstawiamy swoje pomysły, opisujemy sytuacje problemowe i sugerujemy rozwiązania, negocjujemy warunki współpracy, czy też piszemy maile. Pamiętajmy jednak, że content naszych maili, prezentacji, notatek ze spotkań będzie zależny od branży i tutaj pomoże wykorzystywanie do nauki materiałów autentycznych (np. artykułów branżowych), które idealnie demonstrują jak poprawnie użyć danego słowa, czy sformułowania w kontekście. Pomocne będą również blogi, vlogi i podcasty o tematyce biznesowej, a także serwisy internetowe z wiadomościami ze świata biznesu.
Jeżeli uczestniczymy w kursie językowym, na zajęciach powinniśmy mieć okazję, aby nie tylko uczyć się słownictwa i gramatyki, ale także put theory into practice, czyli przekuwać teorię w praktykę i ćwiczyć użycie poznanego języka w scenkach sytuacyjnych, dialogach sterowanych i różnego rodzaju symulacjach sytuacji biznesowych. Taka praktyka pod okiem lektora pozwoli nam skorygować błędy zanim zostaną utrwalone, uzupełnić braki gdyż na bieżąco będziemy otrzymywać podpowiedzi i wskazówki, a w konsekwencji nabrać komunikacyjnej pewności siebie.
Jeżeli chodzi o self-study, czyli naukę samodzielną, warto skupić się na rozbudowywaniu bazy leksykalnej, czyli po prostu na nauce i utrwalaniu słownictwa. Wygodnym sposobem jest praca na platformie edukacyjnej, a także nauka z wykorzystaniem aplikacji mobilnych. W przypadku platform językowych, możemy wyznaczyć sobie konkretne cele nauki (np. jedno zagadnienie tematyczne w tygodniu) i zadbać o regularny kontakt z językiem (np. codziennie przez pół godziny). Będzie nam także łatwiej monitorować nasze postępy i podtrzymać motywację do nauki. Dodatkowo, profesjonalnie przygotowany content językowy jest gwarancją, że nauczymy się praktycznego języka i prawidłowego jego zastosowania. Jeżeli chodzi o aplikacje na telefon, ich niewątpliwą zaletą jest dostępność. Możemy powtarzać materiał stojąc w kolejce, czy w korku. Kluczem do edu sukcesu jest regularna praca – nawet kilkuminutowa powtórka słownictwa może przynieść świetne rezultaty, pod warunkiem, że znajdziemy na nią czas przynajmniej 3-4 razy w tygodniu.
Bardzo możliwe, że w ramach procesu rekrutacyjnego będziemy musieli wykazać się znajomością języka. Jeżeli aplikujemy na stanowisko, które wymaga posługiwania się językiem obcym na co dzień, z pewnością nasza wiedza i umiejętności językowe zostaną przetestowane diagnozą wewnętrzną. Niektóre firmy wymagają umiejętności językowych potwierdzonym certyfikatem lub wskazują w ofercie pracy, że posiadanie certyfikatu językowego będzie dodatkowym atutem, a tym samym może nam pomóc wyróżnić się wśród innych kandydatów.
Jeżeli chcemy przetestować nasze umiejętności językowe w sposób formalny, aby uzyskać rzetelne potwierdzenie biegłości, mamy bogatą ofertę egzaminów do wyboru.
Jednymi z najpopularniejszych są Egzaminy Cambridge. Certyfikaty Cambridge English Qualifications są znane na całym świecie. Honorują je uczelnie wyższe, a także pracodawcy z sektora publicznego i prywatnego. Egzaminy te określają biegłość językową według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (ESOKJ, ang. CEFR – Common European Framework of Reference for Languages). Powszechnie znane są certyfikaty FCE, CAE oraz CPE, ale możemy również skorzystać z testów i egzaminów koncentrujących się na znajomości języka biznesowego.
Poniżej kilka przykładów popularnych egzaminów językowych, a szczegółowe zestawienie znajdziecie w naszym wcześniejszym wpisie Certyfikaty z angielskiego – jakie warto wybrać?
Komunikatywna znajomość języka angielskiego jest w dzisiejszym świecie standardem. Jednak w kontekście zawodowym, komunikatywny angielski niekiedy może nie wystarczyć. Kontakt z partnerami czy też klientami zagranicznymi staje się elementem zawodowej codzienności w coraz większej liczbie firm. W związku z tym, od pracowników wymaga się zaawansowanych umiejętności językowych z zakresu angielskiego biznesowego, umożliwiających swobodną i skuteczną komunikację oraz budowanie profesjonalnego wizerunku własnego oraz firmy, którą pracownik reprezentuje. Warto zatem zainwestować czas, energię i środki finansowe w doszkolenie językowe, aby brak wystarczająco dobrej znajomości języka nie stał się przeszkodą na ścieżce kariery zawodowej.
Nauka idiomów jest istotną częścią procesu nauki języka obcego. Idiomy to wyrażenia, których nie można zrozumieć na podstawie dosłownego znaczenia użytych słów, należy uczyć [...] Czytaj więcej
Oglądanie filmów i seriali w języku docelowym [target language] to świetny sposób na rozwijanie swoich umiejętności językowych. To z pewnością dobra wiadomość dla wszystkich [...] Czytaj więcej