Idź do treci
4 najważniejsze umiejętności miękkie w IT i jak je ćwiczyć po angielsku?

Wszyscy już wiemy, że osoby pracujące w IT muszą bardzo dobrze posługiwać się językiem angielskim. Umiejętność skutecznej komunikacji w języku angielskim jest niezbędna w tej branży. Obejmuje ona zdolność do czytania, pisania i płynnego mówienia po angielsku, jak również bardzo dobre zrozumienie słownictwa technicznego i terminologii. Istnieje kilka powodów, dla których wysoki poziom znajomości języka angielskiego jest ważny w branży IT, m.in.:

  • Komunikacja: Branża IT jest branżą globalną, a wielu specjalistów IT musi komunikować się z kolegami i klientami z różnych krajów i kultur. Umiejętność płynnego mówienia, czytania i pisania w języku angielskim pozwala skutecznie i efektywnie komunikować się z szerokim gronem osób.
  • Dokumentacja techniczna: Wielu specjalistów IT musi czytać i pisać dokumentację techniczną w języku angielskim, taką jak podręczniki użytkownika, dokumentacja oprogramowania i dokumentacja projektowa. Wysoki poziom znajomości języka angielskiego jest niezbędny do zrozumienia i tworzenia tych dokumentów.
  • Szkolenia i edukacja: Od wielu specjalistów IT wymaga się udziału w szkoleniach oraz czytania książek i artykułów technicznych w języku angielskim – dzięki nim są na bieżąco z nowymi technologiami i metodologiami. Zrozumienie i korzystanie z tych zasobów jest możliwe, gdy znamy język angielskiego na zaawansowanym poziomie.
  • Współpraca międzynarodowa: Bardzo dużo projektów IT ma obecnie charakter globalny, a posiadanie wysokiego poziomu biegłości językowej może pomóc specjalistom w efektywnej współpracy ze zdalnymi zespołami w różnych krajach i kręgach kulturowych.

Poza ogólną znajomością języka angielskiego, pracownik branży IT – bez względu na to, czy jest to programista, osoba zarządzająca projektem, UX designer czy np. tester – powinien mieć wysoko rozwinięte umiejętności miękkie w języku angielskim. Wśród nich za najważniejsze uważa się dziś: komunikację, rozwiązywanie problemów, pracę w zespole i zdolność do adaptacji. Dlaczego?

Komunikacja: bo umiejętność jasnego i skutecznego przekazywania informacji technicznych zarówno odbiorcom technicznym, jak i nietechnicznym jest dziś kluczowa dla rozwijania każdego biznesu.

Rozwiązywanie problemów: bo specjaliści IT muszą być w stanie, często nieszablonowo, znajdować rozwiązania różnych problemów technicznych.

Praca zespołowa: bo wiele projektów informatycznych wiąże się ze współpracą z innymi specjalistami, klientami i dostawcami.

Zdolność do adaptacji: bo branża IT stale się rozwija, zmieniają się realia biznesowe i oczekiwania klientów, więc umiejętność dostosowania się do nowych sytuacji, technologii i metodologii może przesądzić o dalszym rozwoju, zarówno osobistym, jak i całej firmy.

Oto kilka sprawdzonych sposobów na rozwijanie umiejętności miękkich przy okazji nauki języka angielskiego:

Komunikacja: Jeżeli bierzesz udział w kursie językowym, ćwicz mówienie i rozumienie ze słuchu w grupie poprzez udział w dyskusjach grupowych, prezentacje i udzielanie informacji zwrotnych kolegom i koleżankom z grupy. Lektor powinien Ci też regularnie udzielać wskazówek, jak poprawić wymowę, słownictwo i gramatykę. Jeśli uczysz się języka angielskiego wyłącznie samodzielnie, praktykuj mówienie i słuchanie. Możesz to zrobić przez nagranie siebie samego, odsłuchanie własnego nagrania i samodzielną analizę własnej wypowiedzi, aby zidentyfikować obszary do poprawy. Pisz e-maile, raporty lub inne profesjonalne dokumenty w języku angielskim i poproś native speakera lub partnera z wymiany językowej o ich sprawdzenie. Warto też dołączyć do grupy konwersacyjnej lub forum online, gdzie będziesz mieć okazję do rozwoju umiejętności komunikacyjnych z innymi użytkownikami języka.

Rozwiązywanie problemów: Pracuj nad ćwiczeniami i aktywnościami, które wymagają od Ciebie krytycznego myślenia i rozwiązywania problemów w języku angielskim. Na przykład, lektor może dać Ci case studies lub scenariusze i poprosić Cię o wymyślenie rozwiązań. Jeżeli uczysz się samodzielnie, czytaj anglojęzyczne artykuły informacyjne lub raporty i analizuj przedstawione w nich problemy i rozwiązania. Warto przy tym tworzyć mapy myśli, schematy, diagramy, notatki wizualne, gdyż pomagają one w zobrazowaniu i odtworzeniu procesów myślowych, kolejności działań lub korelacji (a wszystko oczywiście po angielsku).

Praca zespołowa: Bierz udział w projektach grupowych i działaniach, które wymagają współpracy. Lektor języka angielskiego powinien też dzielić się z Tobą swoimi uwagami, jak efektywnie pracować w zespole, jak rozbudowywać słownictwo służące np. do wypracowywania kompromisowych rozwiązań, negocjowania oraz udzielania i przyjmowania informacji zwrotnej. W przypadku samodzielnej nauki, spróbuj dołączyć do interesującego Cię projektu online lub grupy, w której można współpracować z innymi nad wspólnym celem. Możesz też ćwiczyć udzielanie i przyjmowanie informacji zwrotnej czy negocjowanie poprzez znalezienie partnera do wymiany językowej.

Zdolności adaptacyjne: Uczestnicząc w kursach językowych lub korzystając z dostępnych źródeł online, staraj się poznać różne kultury, osłuchać się z dialektami i poszerzać znajomość idiomów w języku angielskim. Dzięki temu zyskasz na elastyczności i łatwiej przystosujesz się do komunikacji z osobami mówiącymi w niestandardowej odmianie języka angielskiego. Warto też ćwiczyć rozumienie i używanie idiomów oraz wyrażeń potocznych poprzez czytanie literatury anglojęzycznej lub oglądanie anglojęzycznych programów telewizyjnych i filmów.

Ważne jest, aby pamiętać, że jak w przypadku rozwoju każdej umiejętności, praktyka i powtarzanie są kluczowe. Oczekuj więc od swojego lektora włączenia ćwiczeń z umiejętności miękkich do zajęć i bądź otwarty na informacje zwrotne. Postaraj się także stosować te umiejętności w codziennych interakcjach z innymi.